woensdag 11 mei 2016
Kuno Brinks (1908-1992 was een geweldige tekenaar. Het vak van tekenaar moest je jong onder de knie krijgen, vond hij. Op je wat ouder was, dan lukt het niet meer. Tekenen, tekenen en nog eens tekenen was zijn devies. Een lijn moest spanning hebben, kracht uitstralen. Die geweldig beheersing van het vak maakte Kuno Brinks ook tot een van de grootste graveurs die ons land ooit gekend heeft. Natuurlijk gaat grote kunst niet alleen om vakmanschap, maar vooral over visie hoe je iets weergeeft. Een kunstenaar schept een eigen verschijningsvorm. Hoe Kuno Brinks dat deed, en wat zijn werk bijzonder maakt, vertelt grafiekkenner Michiel Kersten op woensdag 11 mei om 20.00 uur in de refter van Museum Elburg
Na de lezing neemt de spreker de bezoekers mee over de tentoonstelling. Ook is het mogelijk enkele prenten van Kuno Brinks op de hand te bekijken.
Graveren in koper
Kopergravures worden bijna niet meer gemaakt, zeker niet in Nederland. Het is een wellicht de moeilijkste techniek om te leren, maar ook een van de mooiste. Met geen enkele andere grafische techniek kun je zoveel nuances in de tint van een lijn brengen: van zilverachtig grijs tot diep roetzwart. Het kost jaren om deze techniek goed onder de knie te krijgen. Kuno Brinks leerde het vak op de Rijksacademie van Beeldende Kunst in Amsterdam. Met zijn gravure Petrus van de stater in de bek van de vis won hij de Prix de Rome in 1933. Aan deze prijs was een stipendium verbonden waarmee de kunstenaar een studiereis kon maken: Rome, Spanje, Marokko. De indrukken van deze reizen verwerkte hij in fabuleuze gravures, etsen en droge naalden. De mooiste en beste voorbeelden komen natuurlijk ter sprake, net als een toelichting op de verschillende grafische technieken. Tot circa 1960 bleef Kuno Brinks grafiek maken, maar begon zich steeds meer te interesseren voor boetseren, vooral dieren in Artis hadden zijn belangstelling: beren, leeuwen. De stap van het snijden van lijnen in koper naar het boetseren is minder vreemd als dat op het eerste oog lijkt: beide technieken vragen om een sterk gevoel voor de weergave volumes in de ruimte.
Lezing door Michiel Kersten
Michiel Kersten is kunsthistoricus en gespecialiseerd in de prent- en tekenkunst. In 1985 studeerde hij cum laude af aan de Rijksuniversiteit Leiden. Als wetenschappelijk medewerker van Teylers Museum heeft hij in samenwerking met de toenmalige Rijksdienst Beeldende Kunst, een overzichtstentoonstelling gemaakt van de Nederlandse kopergravure (1900-1975). Als hoofdconservator van de Gemeentemusea Delft heeft Michiel Kersten - één jaar voor het overleden van Kuno Brinks - een tentoonstelling samengesteld van de mooiste tekeningen en prenten van deze tekenaar in hart en nieren. Deze kunstwerken bevinden zich tegenwoordig in het Rijksprentenkabinet (Rijksmuseum) in Amsterdam. Michiel Kersten is verder verbonden geweest aan het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem (hoofd publiekszaken) en het Rembrandthuis (adjunct-directeur). Tegenwoordig concentreert hij zich op het vertellen van verhalen over kunst onder de vlag van zijn kunsthistorische bureau Artetcetera. Kunst in Woorden. Kunst toegankelijk maken voor iedereen. Het verhaal over de kunst van Kuno Brinks wordt gelardeerd met vele herinneringen aan de gesprekken die hij met de kunstenaar had. Een aspect komt dan steeds terug: liefde voor de natuur en goed kijken… daar ging het voor Kuno Brinks altijd over. Kijken, kijken en nog een kijken
Vanaf nu kaarten à € 10 verkrijgbaar. Stuur een email aan kunobrinks@outlook.com, onder vermelding van uw naam en het aantal kaarten dat u wilt hebben. Maak het totale bedrag over op Rekeningnummer NL16 RABO 0166 8021 31 t.n.v. Vereniging Vrienden van het Museum Elburg. ook onder vermelding van uw naam. Zodra uw betaling binnen is, is uw aanmelding definitief. VOL=VOL Wacht dus niet te lang met uw aanmelding.
Reactie schrijven